poniedziałek, 31 marca 2014

trochę uwagi



Nieuwaga
{Źle sprawowałam się wczoraj w kosmosie.
Przeżyłam całą dobę nie pytając o nic,
nie dziwiąc się niczemu.


Wykonywałam czynności codzienne
jakby to było wszystko, co powinnam.


Wdech, wydech, krok za krokiem, obowiązki,
ale bez myśli sięgającej dalej
niż wyjście z domu i powrót do domu.


Świat mógł być odbierany jako świat szalony,
a ja brałam go tylko za zwykły użytek.


Żadnych – jak – i dlaczego -
i skąd się taki tu wziął -
i na co mu aż tyle ruchliwych szczegółów.


Byłam jak gwóźdź zbyt płytko wbity w ścianę
albo
(tu porównanie, którego mi brakło).


Jedna za drugą zachodziły zmiany
nawet w ograniczonym polu okamgnienia.


Przy stole młodszym, ręką o dzień młodszą
był chleb wczorajszy inaczej krajany.


Chmury jak nigdy i deszcz był jak nigdy,
bo padał przecież innymi kroplami.


Ziemia się obróciła wokół swojej osi,
ale już w opuszczonej na zawsze przestrzeni.


Trwało to dobre 24 godziny.
1440 minut okazji.
86400 sekund do wglądu.


Kosmiczny savoir-vivre
choć milczy na nasz temat,
to jednak czegoś od nas się domaga:
trochę uwagi, kilku zdań Pascala
i zdumionego udziału w tej grze
o regułach nieznanych.}

[Wisława Szymborska]


Tak, wiem, wczorajsza doba wyjątkowo mniej sekund do wglądu miała, ale wiersz zapisuję ku Uważności. Traf chciał, że dziś na nim wylądowała cudna (i ze względu na na samą siebie, i ze względu na list ręką i sercem na papierze napisany, do którego była dołączona) zakładka.



__________________________

  • Awatar
    Paweł Dąbrowski · 11 mies. temu
    Może są rożne rodzaje uwagi…? Nie przepadam za tą, która wiąże się z przymusem zewnętrznym. ;-)
  • Awatar
    fibula vel Joa · 11 mies. temu
    Z pewnością, Pawle. I nieuwagi też są różne rodzaje.
  • Awatar
    diaz · 11 mies. temu
    :)
  • Awatar
    Marika · 11 mies. temu
    Jaka piekna zakladka! Jaki cudny wiersz!
  • Awatar
    fibula vel Joa · 11 mies. temu
    Diazie, oduśmiecham się – :) . Mariko, jak miło Cię tu widzieć! :)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

{Czy to takie ważne o czym? Sama rozmowa jest wystarczającym powodem, aby chcieć porozmawiać.}
/Wiesław Myśliwski/

ostatnio czytane